Köpvillkor

Introduktion

RC Delar är en av Sveriges främsta nätbutiker för tillbehör, uppgraderingar och originaldelar till radiostyrda produkter. Även om vårt flaggskepp är just ovannämnda så erbjuder vi också ett stort urval med radiostyrda produkter. Vårt måtto på RC Delar är att hålla låga priser och snabba leveranser. Vi har gjort det smidigt och enkelt för dig som kund att snabbt kunna hitta den del du behöver genom att skapa smarta och logiska kategoriseringar och filtreringsfunktioner. Vi avser att öppet visa vilka produkter vi själva lagerhåller och vilka produkter vi tar hem från externa lager. På så sätt behöver du som kund aldrig känna dig osäker på om du kan hämta produkten i butiken samma dag eller om du måste beställa i nätbutiken och hämta senare, alternativt få varorna hemskickade. Varor som vi tar hem från externt lager kan oftast hämtas i butiken dagen efter. Om en order innehåller produkter både från vårt egna lager samt från externt lager så förlängs leveranstiden med ca 1 dag vid leverans med speditör. Läs allt om våra leveransvillkor här - Leveransvillkor

Kundtjänst

Du är välkommen att ringa eller mejla till om när du har frågor eller funderingar.

Använd vårt kontaktformulär här: Kontakt!

Telefontider:

Tisdag: 12.00 - 18.00
Onsdag: 12.00 - 18.00
Torsdag: 12.00 - 20.00
Fredag: 12.00 - 18.00
Lördag: 12.00 - 16.00

Telefonnummer: 08-777 80 60

Köp- och prisinformation

Samtliga produkter är prissatta inklusive moms. Även övriga priser inkluderar moms. RC Delar reserverar sig för eventuella felskrivningar/faktafel i på hemsidan och/eller i annonser, förändringar av priser, slutförsäljning, samt felaktiga bilder. Om du mot förmodan inte skulle få en orderbekräftelse i din mejlkorg efter din beställning så ber vi dig att kontakta oss för att bekräfta att din beställning gått igenom ordentligt.

Frakt- och betalningsalternativ

Fri frakt på köp överstigande 995 kr. Understiger din ordersumma 995 kr så avgörs fraktkostnaden av den vara i kassan som har den högsta fraktkostnaden. I annat fall sätts den lägsta fraktkostnaden.

Hämta din order i butiken

Du betalar inga extra avgifter för avhämtning av din order i butiken. Vid uthämtning av förbetalda ordrar i butik så krävs uppvisande av giltig ID handling av den som lagt beställningen. Du kan låta ett bud hämta din förbetalda order i butiken, men då krävs både din och ditt buds giltiga ID handling.

Delbetalning

På rcdelar.se kan du dela upp din betalning i 12, 24 eller 36 månader. Ansökningen om delbetalning sker automatiskt i vår snabbkassa vid utcheckningen. Du får besked omedelbart om din ansökan om delbetalning beviljas. Vi har många andra bra betalningsalternativ om din ansökan om delbetalning inte beviljas. Observera att delbetalning enbart är tillgänglig för privatpersoner och leverans av produkterna kan endast ske till den adress du är folkbokförd på. Det går med andra ord inte att ändra leveransadress vid val av delbetalning som betalningsalternativ. Om en kreditupplysning görs så kommer du få ett meddelande om detta per post eller i någon extern tjänst som ex. Kivra.

Period Ränta Uppläggningsavgift Avikostnad
12 månader 0% 149 SEK 29 SEK
24 månader 9,99% 299 SEK 29 SEK
36 månader 9,99% 299 SEK 29 SEK
Delbetalningskonto 19,90% 0 SEK 29 SEK

Verkligt exempel*

Kreditbelopp: 10 000 kronor
Delbetalningsperiod: 12 månader
Rörlig ränta: 0%
Admin.avg./mån: 29 kronor
Uppläggningsavgift:  149 kronor
Effektiv ränta: 9,58%
Kreditkostnad: 497 kronor
Totalt belopp att betala:  10 497 kronor

*exemplet ovan förutsätter att inbetalning sker innan förfallodatum.

Faktura Privatpersoner & Företag

Du kan välja att betala din order på faktura med 14 dagars betalningsvillkor från fakturadatum. Din faktura skickas till den e-postadress du angav vid ordertillfället. Likt vid delbetalning så skickas beställning mot faktura till den folkbokförda adressen för privatpersoner samt till den registrerade adressen för företag. Det går med andra ord inte att ändra leveransadress vid val av faktura som betalningsalternativ.

Om en kreditupplysning görs så kommer du få ett meddelande om detta per post eller i någon extern tjänst som ex. Kivra.

Vid sen inbetalning påförs en påminnelseavgift om 29 kr om ordersumman är 60 kr eller mindre inkl frakt och 60 kr om ordersumman är 60 kr eller mer inkl frakt samt en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Har du frågor kring räntor och avgifter kan du kontakta Klarna direkt och få snabbast svar.

Direktbetalning

Vi erbjuder även möjligheten att göra en direktbetalning via Svenska banker(Nordea, Swedbank, SEB, Handelsbanken mf.l.) och Swish. När du väljer direktbetalning skickas du vidare till din bank där du sedan loggar in och godkänner att pengarna dras från ditt konto direkt.

Bank- och Kreditkort

Du kan välja att betala din order med VISA eller MasterCard. Du behöver ange ditt kortnummer, kortets giltighetstid samt CVV2/CVC-kod. Ordersumman dras direkt från kontot vid ordertillfället. Samtliga transaktioner med kortbetalning sker krypterat via SSL (Secure Sockets Layer). Din kortbetalning på rcdelar.se är mycket säker! Vi lagrar inga kortuppgifter på vår egna server. Alla kortbetalningar sker via Klarna.

Klarnas Dataskydd

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Garanti

Produktgaranti

RC Delar lämnar minst 1 års garanti på samtliga produkter vi säljer om inget annat angivits. Begagnade produkter omfattas av en begränsad garanti om 3 månader. Produktgarantin innebär att vi lagar eller byter ut den trasiga produkten inom garantitiden, förutsatt att skadan ej uppkommit på grund av handhavandefel. Tillverkarens garantivillkor gäller framför RC Delar's garantivillkor.

Garanti på tjänster

1 års garanti lämnas på av oss utförda tjänster som ex service, reparation eller liknande. Normalt slitage och/eller handhavandefel ersätts ej.

365 dagars öppen köp för privatpersoner

Vi erbjuder hela 365 dagars öppet köp på alla våra produkter. Inom tidsperioder för öppet köp kan du i lugn och ro utvärdera och undersöka produkten för att kunna ta ett beslut om den passar dig eller inte. Vi erbjuder 365 dagars öppet köp enbart då vi vet att det vi säljer håller högsta kvalitet när det gäller funktion och passform.

Produkter som är undantagna öppet köp är specialbyggda produkter, som ex av oss byggda/modifierade radiostyrda produkter eller liknande, presentkort, tillgodokvitton samt nedan produkter om de har en bruten förpackning:

  • Inplastade produkter
  • Inplastade produktpaket
  • Övriga produkter i sluten originalförpackning

Du kan självklart utnyttja öppet köp erbjudandet på dessa ovan produkter, men förutsatt att förpackningen inte är bruten.

Vi nyttjande av öppet köp så måste kvitto och/eller ordernummer uppvisas/uppges.

Varor som återlämnas skadade, icke kompletta eller har testats på ett sätt som gör att produkten ej kan säljas igen till normalpris kommer summan för återbetalning av varan att reduceras likaså.

Vi erbjuder företag 14 dagars returrätt på icke brutna/testade produkter.

Summan för återköp av produkt som köpts med presentkort återförs på presentkortet.

Ångerrätt

Privatpersoner har rätt enligt lag till 14 dagar ångerrätt från den dagen varan mottogs. Ångerrätt gäller ej varor; köpta i butik och/eller bokade online som hämtas och betalas i butik. Med andra ord så gäller ångerrätten enbart köp online där vara skickats till kund.

Förtydligande:

  • Produkt köpt och betald i fysisk butik - Ångerrätt gäller ej
  • Beställd produkt i nätbutiken som hämtas och betalas i fysisk butik - Ångerrätten gäller ej
  • Beställd produkt i nätbutiken med hemleverans - Ångerrätten gäller 
  • Beställd och betald produkt i nätbutiken och hämtad i fysisk butik - Ångerrätten gäller

Läs mer om ångerrätten här: Distanslagen och hemförsäljningslagen (2005:59)

I lagen om för distanshandel finns undantag då ångerrätten inte kan tillämpas. Dessa undantag kan läsas i Kap 2, 11§. Detta innebär bland annat följande:

  • en vara som tillverkats efter kundens begäran eller som har en tydlig personlig prägel. Exempelvis av oss specialbyggd vara.
  • avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempelvis batterier eller liknande.

Du måste muntligen och/eller skriftligen åberopa ångerrätten inom 14 dagar från den dag du mottog varan. Du kan kontakta oss via telefon eller via kontaktformuläret. Du som kund bekostar själv returfrakten samt att produkten kommer oss tillhanda i oskadat originalskick. 

Observera att ångerrättens tidsfrist på 14 dagar efter mottagandet gäller till den dag vi mottagit åberopandet av ångerrätten. Kontakta därför oss så fort du kan när du ångrat ditt köp. Returer som inkommer efter 14 dagars perioden och som inte meddelats som ångerrätt godkänns ej.

Du kan naturligtvis komma in till butiken och återlämna ditt köp och utnyttja ångerrätten. Returer måste ske via Postnord.

Skicka alltid din retur till följande adress:

RC Delar
Laxnevägen 11
646 91 Gnesta

OBS! Returer som skickas med hämtpaket eller liknande kan inte hämtas ut av oss, tyvärr. Vi ersätter inte heller returkostnaden för returer som skickats till ombud.

Använd vår blankett för ångerrätt och bifoga den i paketet för retur: Blankett för ångerrätt

Ångerrätten gäller ej företag.

Icke utlösta hämtpaket eller mottagna leveranser där försändelsen returnerats till oss, debiteras en hanteringskostnad om 100 kr.

Återbetalning för ångrade köp sker inom 14 dagar från den dag som returen registrerats hos oss. Dock sker återbetalning tidigast då produkten(returen) kommit oss tillhanda. Vanligtvis sker återbetalningen via det betalningsalternativ som valdes vid ordertillfället. Skulle återbetalning krävas på annat sätt så kontaktar vi kunden för en alternativ metod för återbetalning.

Notering: Återlämna enbart produkter i nyskick, i obruten förpackning, kompletta och oförstörda.

Reklamation

Garantiåtaganden

Om produkten fortfarande omfattas av garanti så kan du lämna in den i butiken och upprätta ett garantiärende. Går produkten att laga i butik så är detta det främsta valet av åtgärd. I annat fall ombesörjer vi garantiåtgärderna tillsammans med vår leverantör av produkten. Om du inte har möjlighet att komma till butiken med produkten så måste du kontakta oss för att vi skall kunna avgöra vart produkten skall skickas. I de flesta fall skall produkten skickas direkt till vår leverantör för kontroll och bedömning. I de fall där du inte har möjlighet att komma till butiken och produkten skall skickas till oss så skickar vi ut en förbetald returfraktsedel så du kan skicka produkten till oss.

Reklamationsrätt

Det åligger kunden att påvisa ursprungligt fel utanför presumsionstiden på sex(6) månader men inom reklamationstiden på tre(3) år. Dock kan RC Delar vara behjälpliga och se till att produkten kan skickas in till rätt leverantör/verkstad för kontroll och bedömning. Du som kund betalar samtliga frakter vid inskick till leverantör/verkstad. 

Vänligen reklamera funktionsfel inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Vid reklamation måste kvitto eller ordernummer uppvisas.

Reklamationsrätten gäller ej företag!

Utanför garantitiden

Vi finns här för dig även efter garantitidens utgång. Om en skada har uppstått på en produkt som du tidigare köpt av oss så kan vi hjälpa till att försöka reparera produkten till ett överkomligt pris. Krav är dock uppvisande av kvitto eller ordernummer. Väljer du att skicka in produkten till oss så betalar du själv för fraktkostnaden till oss samt fraktkostnaden tillbaka till dig. Det kostar inget att lämna in produkten i butiken för kontroll samt för ett kostnadsförlag på reparation.

Skulle eventuell tvist uppstå så gäller ARN's föreskrifter.

Bifoga en reklamationsblankett vid reklamation: xxx.pdf (alternativt ett onlineformulär)

Outlösta leveranser

Vi debiterar 100kr för leveranser som returnerats till oss pga icke hämtade paket hos ombud eller icke mottagna direktleveranser.

Avbeställning av produkt

Det är fullt möjligt att avbeställa en eller flera produkter eller del av order så länge ordern inte skickats från vårt lager. Du kan se om ordern är skickad genom att titta på ordern i ditt kundkonto i webbutiken. Om orderstatus är "Skickad" och/eller "Levererad" så går ordern ej att avbryta.

Om du är registrerad kund i nätbutiken så kan du själv eventuellt utföra en avbeställning. I annat fall måste du kontakta oss skyndsamt så vi kan avbryta din order åt dig. I de fall kunden mejlat önskemål om att avbryta en order och där ordern hunnit skickats innan vi hunnit läsa mejlet godkänns inte begäran om att avbryta ordern. I detta fall tillämpas villkoren för leverans.

Vid eventuell leveransförsening så kan du avbryta din order om förlaget om ny leveranstid inte skulle accepteras.

Sekretess

Läs om vår integritetspolicy. Uppgiftspolicy

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, diverse myndighetsbeslut, uteblivna leveransen från våra leverantörer, oskäligt fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbara händelser utanför vad vi kan kontrollera vilka icke skäligen kunde förutses och därmed påverkar ingångna avtal samt utfästelser från rcdelar.se sida, som medför att rcdelar.se inte klarar av att fullfölja nämnda avtal och/eller utfästelser, skall därmed utgöra grund till att rcdelar.se helt befrias från sådana förpliktelser som att fullfölja nämnda avtal.

Tvist

Eventuell tvist skall lösas av:

  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, eller
  • European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr